دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.
دیزباد وطن ماست

دیزباد وطن ماست

سایت رسمی روستای دیزباد علیا (بالا) از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران.

دیزباد کجاست؟

«دیزباد وطن ماست»- کانال تلگرامی کافه شبهای دیزباد در متنی چند بخشی به دیزباد پرداخته است و طی چند یادداشت این متن را در دیزباد وطن ماست بازنشر می دهیم.

و اما دیزباد کجاست؟ اگر از نیشابور به سمت مشهد بروید و پس از پشت سر گذاشتن 80کیلومتر وارد راه فرعی سمت شمال جاده شوید. در این مسیر کوهستانی، مسحور سرسبزی مراتع رشته کوه بینالود خواهید شد و چنانچه راه را تا انتها دنبال کنید به منطقه ای می رسید پوشیده از انبوه درختان که به حکم پادشاه فصل ها، برگ هایشان به رنگ زرد و نارنجی و قرمز درآمده و جلوه زیبایی را به طبیعت آن بخشیده است. میان این درختان، روستایی قرار دارد که خانه های آن همچون ماسوله، به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته اند. نام این روستا دیزباد بالاست. 

    ابتدای جاده اصلی روستا، تصویر پیرمرد و پیرزنی روستایی به چشم می خورد که با لبخندی گرم ورود شما را به دیزباد بالا خوش آمد می گویند. جاده را که ادامه دهید نگاهتان به تصویر پیرمردی می افتد که دعای خیرش را نثار همه مهمانان دیزباد می کند و در تابلوی بعدی، پیرمردی را می بینید که به شما هشدارهای محیط زیستی می دهد و می گوید: مبادا شکار، مبادا تبر بر درخت و بهار، محیط و زمین را نکو پاک دار. 

    وقتی با یکی از اهالی دیزباد بالا درباره فلسفه تابلوهای ابتدایی مسیر صحبت می کنیم می گوید دیزبادی ها دغدغه اصلی شان حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است و اگر کسی بخواهد نگاه چپ به محیط پاک روستا بیندازد، کلاهمان توی هم خواهد رفت. او تاکید می کند مردمان این دیار می خواهند با مراقبت از آب، مراتع و دیگر مواهب خدادادی، به جای یک روستای خشک و مخروبه، دیزبادی آباد و پرآب را به نسل های آینده تحویل دهند. 


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد